HLR-utbildning: Hjärtsäkra Brännö

Var med och hjärtsäkra Brännö! Delta i HLR-kurs och lär dig ge rätt hjälp vid hjärtstopp.

Om kursen Hjärt- och lungräddning med hjärtstartare

När: Lördag 12 november kl 9.00-12.00hjarta
Var: Brännögården
Kursavgift: 50 kr (självkostnadspris)
Inbetalning: Kontant eller med Swish på plats vid kurstillfället

Huvudinstruktör: Paola Näslund, Vuxen HLR + hjärtstartare
Instruktör: Sören Jarneståhl, Vuxen HLR + hjärtstartare

Skicka din anmälan till: hlrbranno@gmail.com

Deltagare skall efter genomgången kurs säkert känna igen medvetslöshet, andnings- och hjärtstopp samt korrekt kunna genomföra hjärt- och lungräddning.

Hjärt-och lungräddning är viktigt

Att hjärtat plötsligt stannar är en ganska vanlig dödsorsak idag. Plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus drabbar ca 10 000 personer varje år i Sverige. Många räddas till livet tack vare att någon person i närheten bevittnar händelsen och ingriper genom att larma och starta hjärt-lungräddning. Svenskarna är bra på hjärt-lungräddning, både det att många vet hur man gör och att de flesta är villiga att ingripa. Det ska vi vara stolta över.

För att en ingripande vid ett hjärtstopp ska blir effektivt kan det behövas en hjärtstartare som slår igång hjärtat, så att det går att göra hjärt- och lungräddning, HLR. HLR innebär att manuellt blåsa in syre och pumpa hjärtat för att få runt syresatt blod i kroppen på den drabbade. I likhet med att allt fler i Sverige lär sig HLR, så införskaffas allt fler hjärtstartare. Detta är en mycket bra trend! Men, och detta är viktigt, för att en hjärtstartare ska göra nytta behöver den vara tillgänglig för så många som möjligt (helst både genom att registreras i Hjärtstartarregistret och med en väl synlig skylt som markerar var hjärtstartaren finns).

En vanlig missuppfattning, som helt enkelt bygger på okunskap, är att “bara man har en hjärtstartare så klarar man livet”. Så är inte fallet. Vid ett hjärtstopp kan det i vissa fall vara så att hjärtat står och flimrar. Då hjälper det inte att göra HLR. Vad hjärtstartaren då kan göra är att skicka en elektrisk stöt som slår igång hjärtat till en så kallad defibrilleringsbar rytm, så att livräddaren kan göra HLR.

En annan missuppfattning är att man måste ha någon speciell utbildning för att använda en hjärtstartare. Det behöver man inte. Alla publika, halvautomatiska hjärtstartare talar om för livräddaren vad han eller hon ska göra. Vad man däremot bör kunna är hur man gör HLR! I alla seriösa HLR-utbildningar som ges idag ingår dessutom en genomgång av hur man hanterar en hjärtstartare.

Hjärtstartare på Brännö

Det finns idag (vad vi vet) två hjärtstartare på Brännö, och inom kort kommer en tredje. Detta är fantastiskt på en sådan geografiskt liten plats som vi bor på. För att vi alla – alla som kan och vill – ska kunna ingripa vid ett hjärtstopp, veta var hjärtstartarna finns och hur man använder dessa och kunna utföra HLR tills ambulans kommer behöver så många som möjligt få chansen att utbilda sig. HLR-rådets rekommendation är att repetera HLR helst årligen.

HLR-utbildningen Hjärtsäkra Brännö

Därför erbjuder vi nu HLR-utbildning för alla (från 13 år och uppåt) vid några utbildningstillfällen under vintern och våren 2016 till att börja med, sedan kommer dessa utbildningar att erbjudas två gånger per år. Vi gör det för att vi vill sprida budskapet och göra alla Brännöbor medvetna och ge dem kunskap som kan rädda liv! Projektet drivs i Brännöföreningens regi; föreningen köper in hjärt- och lungräddningsdockor och annat kursmaterial, samt står för kurslokal.

Kontakt: hlrbranno@gmail.com